YSL au Petit Palais


Yves Saint Laurent said "I have always placed respect for this profession above all else - it is not altogether an art, but it requires an artist to exist."

Art or not, it doesn't matter, but there is no doubt that he was an artist. He didn't make dresses, he created emotions. Every dress in the exhibition at the Petit Palais had a story to tell, some had been part of the life of real women, others had been a dream, or a symbol, materialized through genius, hard work, the joy and anguish of creation.

I usually don't get very emotional, but what I felt going through those rooms I can hardly explain, in my mind I compare it to listening to Bach's cello suites, something close to a spiritual experience maybe. "It's just fashion", you might say. Yes, but great fashion is made of the fabric, not of dreams, but of life.

I would have needed one whole week to take in everything I saw, I kept going back and forth through the rooms not wanting to leave! Not to mention two enormous pictures of my mother by Hans Feurer, wearing the 1971 "40's" collection as they came out in the newspapers causing a scandal. Since taking photos was not allowed I took some notes to try to retain at least those things that made a stronger impression: the gray wool "Trapèze" from his time at Dior, the famous jet embroidered cocktail dress worn by Mme. López-Willshaw, the simple "Belle de Jour"... and so many others. And suddenly, a simple white dress with a gazar coat, also white, trimmed with ostrich feathers, from 2001. There it was, so simple, so true, just a piece of cloth on a dummy, and yet... well, I guess this is Proust's madeleine for me!

Of course other things happened over the week-end, but I will leave that for the next post...


Yves Saint Laurent dijo "Siempre he puesto el respeto por esta profesión por encima de todo - no es en sí misma un arte, pero requiere a un artista para existir."

Arte o no, eso no tiene importancia, pero no hay duda que él era un artista. No hacía vestidos, creaba emociones. Cada vestido en la exposición en el Petit Palais tenía una historia que contar, algunos habían formado parte de la vida de mujeres reales, otros habían sido un sueño, o un símbolo, materializados a través del genio, el trabajo duro, la alegría y la angustia de la creación.

No suelo emocionarme fácilmente, pero apenas puedo explicar lo que sentí al recorrer esas salas, en mi mente lo comparo a escuchar las suites para violonchelo de Bach, algo cercano a una experiencia espiritual tal vez. "Sólo es moda", podríais decir. Sí, pero la gran moda está hecha con el tejido, no de los sueños, sino de la vida.

Hubiera necesitado una semana entera para absorber todo lo que veía, ¡iba y venía por las salas resistiéndome a irme! Y por si fuera poco dos enormes fotos de mi madre por Hans Feurer, llevando la colección "años 40" de 1971 cuando apareció en el periódico causando un escándalo. Ya que estaba prohibido hacer fotos tomé unos apuntes para intentar retener lo que más impresión me causó: el "Trapèze" de lana gris de su época en Dior, el famoso vestido de cóctel bordado con azabache que llevó Mme. López-Willshaw, el sencillo"Belle de Jour"... y tantos otros. Y de repente, un vestido blanco de satén con un abrigo de gazar, también blanco, bordeado con plumas de avestruz, de 2001. Ahí estaba, tan sencillo, tan verdadero, un trozo de tela en un maniquí, y aún así... bueno ¡supongo que esa es mi magdalena de Proust!

Claro que han pasado más cosas durante el fín de semana, pero lo dejaré para el siguiente post....